An Moons (Team Voluit) stelde op de gemeenteraad een mondelinge vraag over aanmeldingen basis- en secundair onderwijs Beringen.
"Inzake
de aanmeldingen basisonderwijs:
Hoe evalueert de stad de voorbije aanmeldingen in het kleuter- en lager
onderwijs, voor wat betreft het aandeel aanmeldingen (versus
niet-aanmeldingen), het aandeel tickets eerste schoolkeuze, het aandeel
‘nergens toegewezen aanmeldingen’ en ook de spreiding van beschikbare
plaatsen over de scholen en gebieden? Wat zijn de aandachtspunten?
Is er ondertussen al duidelijkheid over het aanmeldsysteem dat volgend
jaar gebruikt zal worden? Zo ja, welk?
Inzake de aanmeldingen secundair onderwijs:
Hoe evalueert de stad de voorbije aanmeldingen in het eerste jaar secundair, voor wat betreft de capaciteit in 1A en 1B (aanmeldingen versus plaatsen) en het aandeel 'buurtkinderen'?
Dreigen er voor 1B kinderen uit Beringen uit de boot te vallen?
Dit jaar werken de secundaire scholen nog met aparte aanmeldsystemen?
Zal hier verandering in komen voor de volgende aanmeldperiode?
Werd binnen het LOP de mogelijkheid met de scholen al besproken om voor het secundair onderwijs in overcapaciteit te gaan voor buurtkinderen, dit bv. als alternatief voor OVG?
Schepen van Onderwijs Ann-Sofie Vanoverstijns (CD&V) gaf antwoor
d: "Voor de evaluatie van de aanmeldingen moeten we een onderscheid maken tussen het capaciteitsvraagstuk en de aanmeldingsprocedure. Voor het capaciteitsvraagstuk zijn we afhankelijk van de demografie (stijgende of dalende geboorteaantallen), de capaciteiten die scholen kunnen openstellen (autonomie van de school) en de schoolkeuzes die ouders maken. Het aanmeldingssysteem is bedoeld om vervolgens de beschikbare capaciteit toe te wijzen volgens de wettelijk voorziene regels en procedures".
Basisonderwijs
"Voor het basisonderwijs nemen we vanuit de stad de regie om in samenwerking met de scholen in het LOP-basisonderwijs te voorzien in één gezamenlijk aanmeldingssysteem.
Voor geboortejaar 2023 was er een dalend geboorteaantal. Wat maakt dat er minder broertjes en zusjes vooraf ingeschreven werden. Hierdoor waren er meer vrije plekjes voor de aanmelders. Van de instappers die hebben aangemeld, heeft 97% een plaats in de school van eerste voorkeur. Slechts 5 kinderen kregen hun tweede keuze en 1 kindje kreeg een derde keuze toegewezen. 1 kind kreeg uiteindelijk geen school toegewezen. Dit was een gezin van buiten Beringen dat één specifieke school had opgegeven, en geen tweede of derde keuze opgaf.
Op dit moment zijn er 3 vestigingsplaatsen (’t Klavertje wijkschool, De Step en Picard hoofdschool) volzet voor het jongste geboortejaar wat maakt dat er nog heel wat mogelijkheden zijn voor gezinnen die naar Beringen verhuizen.
Tijdens de aanmeldingsperiode volgen we in samenwerking met het LOP en de partners van het Huis van het Kind actief op of alle gekende gezinnen ook effectief aanmelden. En nadien volgen we in samenwerking met de scholen goed op dat gezinnen ook effectief inschrijven en starten in de kleuterschool.
Van alle 248 gekende gezinnen die konden aanmelden (na de voorrangsperiode), hebben er 201 aangemeld, 37 gezinnen kozen om niet aan te melden (school buiten Beringen, buitengewoon onderwijs), één gezin kiest voor thuisonderwijs. Met 9 gezinnen hebben we ondanks meerdere huisbezoeken, telefoons, flyer in de brievenbus, … geen contact kunnen leggen tijdens de aanmeldingsperiode. Deze gezinnen werden intussen wel bereikt en zijn intussen ook ingeschreven in een basisschool.
We willen hierbij alle basisscholen, het LOP-basisonderwijs en alle partners vanuit het Huis van het Kind Beringen bedanken voor de geleverde inspanningen en de constructieve samenwerking om ouders op een goede manier te begeleiden doorheen deze spannende periode. Op dit moment werd er voor het aanmeldingssysteem voor basisonderwijs nog samengewerkt met V-ICT-or. Voor volgend schooljaar hebben we de knoop al doorgehakt om over te stappen naar het VLAS, een aanmeldingssysteem dat gratis ter beschikking gesteld wordt vanuit de Vlaamse overheid. Deze transitie wordt nu al voorbereid".
Secundair onderwijs
"Voor het secundair onderwijs is er door de secundaire scholen binnen het LOP secundair Beringen-Leopoldsburg opnieuw geen overeenstemming gevonden om te werken met één gezamenlijk aanmeldingssysteem. Dit betekent dat de scholen zelf verantwoordelijk zijn voor de organisatie van hun aanmeldingen. De school A-Maze is opnieuw ingestapt in een groter samenwerkingsverband aanmelden.school. De scholen van het Spectrumcollege zijn ingestapt in een samenwerkingsverband met SFC Heusden-Zolder en Don Bosco Helchteren, dat gebruik maakt van het VLAS.
In het secundair onderwijs is er op dit moment een demografische piek en al langer een regionaal capaciteitsprobleem in1B. Dit zorgt er al enkele jaren voor dat de verdeling van de plaatsen zeer moeilijk loopt. Zo zijn er binnen het LOP secundair Beringen-Leopoldsburg, onvoldoende beschikbare plaatsen in 1B. In Beringen richt de school A-Maze geen B-stroom in en verwijst hiervoor naar de school campus FLX in Leopoldsburg.
Het Spectrumcollege heeft 12 plaatsen op campus Paal en heeft 40 plaatsen op campus Beringen. Voor campus Beringen was dit een verlaging van de capaciteit met 8 plaatsen.
Na afloop van de aanmeldingsperiode stonden er voor Spectrumcollege campus Beringen maar liefst 67 kinderen op de wachtlijst. Voor campus Paal stonden er 11 kinderen op de wachtlijst. Net zoals de vorige jaren gebeuren hier wel nog veel verschuivingen omwille van dubbele aanmeldingen en kinderen die toch nog naar 1A kunnen i.p.v. 1B. Samen met het Spectrumcollege, het LOP en het Vrij CLB volgen we de situatie op.
Alle gezinnen met een weigering werden door de school gecontacteerd om te vragen of de kinderen intussen een plekje gevonden hebben in een andere school. Op 10 juni waren er nog 7 kinderen uit Beringen die op dat moment nog geen plekje gevonden hadden. Deze gezinnen worden vanuit het Spectrumcollege, het LOP, het Vrij CLB en het Huis van het Kind Beringen begeleid naar de beschikbare plaatsen in de regio (Leopoldsburg, Tessenderlo, Hasselt).
Ook hier willen we de partners bedanken die samen een engagement opnemen om deze gezinnen te begeleiden.
Onze Beringse secundaire scholen vragen al langer om voorrang te kunnen geven aan kinderen die in de buurt van de school wonen. Dat de minister nu de mogelijkheid creëert om hiervoor in overcapaciteit te gaan, komt hier deels aan tegemoet.
Maar los van de vraag of de school erin slaagt om nog kinderen in ‘overcapaciteit’ te nemen, creëert het ook nieuwe vragen. Ten eerste is de impact beperkt. Voor Spectrumcollege campus Beringen zou dit bijvoorbeeld op dit moment maar over 2 plaatsen gaan. Ten tweede creëert het heel wat onzekerheid voor ouders. Want het zou gaan over geweigerde leerlingen die nadien toch nog een plaatsje krijgen. Maar betekent dit dan dat je als ouder beter minder schoolkeuzes opgeeft? En hoe pas je dit toe wanneer scholen verschillende aanmeldingssystemen hanteren? Wie komt dan wel of niet in aanmerking als geweigerde leerling op basis van buurt?
Voor de volledigheid moeten we jammer genoeg aangeven dat de situatie in het buitengewoon onderwijs op dit moment nog moeilijker is. In het buitengewoon basis- en secundair onderwijs is er ook in Beringen een groeiend capaciteitsprobleem. En bij gebrek aan duidelijkere en transparantere toewijzingsprocedures zien we hier opnieuw kampeertoestanden, kinderen die in het gewoon onderwijs moeten blijven zonder de hoognodige ondersteuning en zelfs kinderen met een beperking die door ouders thuis worden opgevangen".