Na de driedaagse staking eind november was het weer zoals verwacht: de eerste trein Hamont-Antwerpen kwam in Neerpelt aan met een dik half uur vertraging. De oorzaak was een seinstoring aan een overweg tussen Hamont en Neerpelt. Een dikke maand voordien had ik echter al hetzelfde meegemaakt op een maandagmorgen in oktober. En ook toen was de reden de seinstoring.
Dit beschouw ik als een klein signaal van wat er fout loopt bij de NMBS. De seinstoring geeft aan dat er te weinig geld is voor regelmatig onderhoud dat die storingen moet voorkomen. Het feit dat er zowel in oktober als in november een seinstoring zorgt voor een half uur vertraging tussen Hamont en Neerpelt, bewijst dat men enkel tijd besteedt aan die seinen waar de storing zich voordoet. Als men in oktober alle seinen tussen Hamont en Neerpelt had nagekeken, dan had men de vertraging in november kunnen voorkomen. Maar geld en tijd zijn duidelijk een probleem om het onderhoud te voorzien dat nodig is om dit soort pannes te voorkomen.
Wegens een tekort aan agenten bij de spoorpolitie is er vooral na 22 uur een probleem met de veiligheid. En het artikel citeert burgemeester Van Doesburg : “De huidige situatie is zeer zorgwekkend voor de veiligheid in en rond het station.”.
Ik moet eerlijk zijn dat ik me nooit onveilig heb gevoeld in Antwerpen Centraal. Ik kom ‘s morgens toe om 7 of 8 uur en vertrek ‘s avonds meestal om 5 uur. Ik kan dus niet oordelen over de situatie van het station in de late avonduren.
Dat neemt niet weg dat ik me bewust ben van het feit dat er ook overdag zaken kunnen gebeuren waarvoor je op je hoede moet zijn. Zo is er vorig jaar een oudere dame tegen de middag neergestoken op een trein.
Het mag duidelijk zijn dat voldoende signalen aangeven dat onze overheid budgettair de bal mis slaat. In tijden van besparing waar er kwistig met geld wordt gestrooid naar vzw’s, maar geen geld overblijft voor de veiligheid van de burgers en het onderhoud van het openbaar vervoer, moet de overheid zich toch dringend beraden over haar prioriteiten. Hopelijk zien we in 2026 een verbetering op dat vlak.
Gert Cuppens