Voor het begin van de informatievergadering die het stadsbestuur had georganiseerd voor bewoners van de zg.
stadslaan protesteerden de bewoners van de Koningin Astridlaan, Koning Albertlaan en Kapelstraat gisteravond al tegen de bestaande plannen
(foto). "Op vragen rond
woonleefbaarheid hebben we
nooit antwoorden, reacties of maatregelen gekregen van het stadsbestuur. Vragen over alternatieve routes voor de stadslaan werden nooit bekendgemaakt. En weer kregen
niet alle bewoners of eigenaars van gronden en woningen een uitnodiging in de bus voor deze avond," zei een woordvoerder.
Tijdens de vergadering werden groepsdiscussies gevoerd rond verschillende thema's. Opvallend was dat onder "varia" gevraagd werd welke maatregelen de
bewoners voorstellen om geluidshinder en trillingen te beperken. "Straffe kost", aldus een bewoner. "Eerst creëert het stadsbestuur een probleem door het
verkeerskwaliteitsplan te ontwikkelen, en dan vragen ze aan ons hoe ze de ontstane problemen kunnen oplossen."
Opmerkelijk ook dat er over de vervuiling, die druk verkeer met zich meebrengt zoals de productie van fijn stof, geen woord werd gerept. De bewoners kregen ook geen garanties over een degelijke spreiding van het verkeer; bovendien is de afsluiting van de Kerkstraat volgens hen een bijkomend element dat een deel van de verkeersstroom door de stadslaan "duwt".
De voorstellen en ideeën van de bewoners zullen worden meegenomen door de Grontmij die de stadslaan zal ontwikkelen, "maar voor ons, als bewoners van de stadslaan, is er maar één oplossing en dat is: GEEN stadslaan voor onze deur," aldus een woordvoerder van de bewoners.
In een mededeling zegt oud-notaris Bruno Indekeu dat de vergadering gisteravond louter over de
modaliteiten van de stadslaan ging, "terwijl vele bewoners die stadslaan liever afgeschaft zouden zien. Door die stadslaan als een vaststaand gegeven te presenteren lokt het stadsbestuur de minder kritische bewoners in de val. Die bewoners krijgen namelijk de indruk dat er naar hen geluisterd wordt, waardoor de belangrijkste beslissing (die van de creatie van de stadslaan) als totaal onomkeerbaar impliciet wordt aanvaard en erkend."