De gemeenteraad van Oudsbergen keurde het nieuwe afval- en tarievenreglement goed. Daarmee volgt de gemeente de koers van Limburg.net richting minder restafval en meer recyclage. Het doel: tegen 2030 nog maximaal 90 kg restafval per inwoner per jaar.
In de basisdienst daalt vanaf 2026 het gratis quotum restafval. Voor een alleenstaande zakt dat van 60 naar 30 kg, voor een gezin van vier van 180 naar 120 kg. Wie meer restafval aanbiedt, betaalt voortaan 0,23 euro per kilo (was 0,18 euro). Recycleerbare stromen zoals papier, glas, pmd en textiel blijven gratis of aan ongewijzigde tarieven.
Ook de jaarlijkse directe inning wordt – voor het eerst sinds 2010 – licht aangepast om de hogere verwerkingskosten op te vangen. Voor een alleenstaande gaat die van 142,07 naar 148 euro; voor een gezin van vier van 164,30 naar 169 euro.
Schepen van Afvalbeleid Fabian Spreeuwers benadrukt dat de maatregel bedoeld is om beter sorteren te stimuleren: “Wie goed sorteert, zal weinig verschil merken. Wie veel restafval aanbiedt, betaalt eerlijk meer. Dat is het principe ‘de vervuiler betaalt’.”
Ook op het recyclagepark volgt een tariefaanpassing volgens dezelfde logica: recycleerbaar blijft gratis, niet-recycleerbaar wordt duurder. Zo kost grofvuil voortaan 0,25 euro per kilo (was 0,18 euro). Heel wat stromen blijven kosteloos, zoals papier, glas, metalen, textiel, pmd en bladafval van laanbomen (november–januari).
De nieuwe regels gelden vanaf 1 januari 2026 en moeten bijdragen aan een duurzamer en toekomstgericht afvalbeleid.
(Gemeente Oudsbergen)