Vlaamse Belang deed op de gemeenteraad een voorstel tot beslissing rond mobiliteit en een korting bij de Lijn. "Mobiliteit is geen luxe, maar een basisrecht. Elke inwoner van Beringen moet zich vlot en betaalbaar kunnen verplaatsen. Openbaar vervoer speelt hierin een sleutelrol. In tal van Vlaamse steden en gemeenten worden inwoners actief ondersteund via gemeentelijke kortingen of volledige terugbetalingen op vervoerbewijzen van De Lijn", stelt Oriana Saeren.
"Beringen blijft in deze cruciale materie achter. Nochtans werd er in het verleden wél een korting toegekend op bepaalde vervoerbewijzen van De Lijn, zoals de Buzzy Pazz. Deze tussenkomst werd echter afgeschaft, ondanks het feit dat het een duidelijk en toegankelijk voordeel betekende voor onze inwoners, in het bijzonder voor gezinnen met schoolgaande kinderen. Sindsdien biedt Beringen geen enkele structurele korting meer aan.k dien dit voorstel in omdat ik via sociale media heb opgemerkt dat meerdere inwoners terecht hun ongenoegen uiten over het feit dat Beringen géén enkele korting meer voorziet op vervoerbewijzen van De Lijn – in tegenstelling tot tal van andere steden en gemeenten. Die frustratie is begrijpelijk en verdient een krachtig antwoord", zegt Oriana Saeren nog.
Daarom het volgend voorstel:
Dat de stad Beringen een structurele gemeentelijke korting voorziet op vervoerbewijzen van De Lijn voor alle inwoners van Beringen.
Dat deze maatregel geldt voor volgende vervoerbewijzen: De Buzzy Pazz (6–24 jaar), de Omnipas (25–64 jaar), de 10-rittenkaart (voor occasionele reizigers)en andere relevante formules, indien van toepassing.
Dat het college van burgemeester en schepenen de concrete modaliteiten uitwerkt: de hoogte van de tussenkomst per type vervoerbewijs, een eenvoudige en laagdrempelige aanvraagprocedure, en een vlotte uitvoering.
Dat de maatregel actief en duidelijk gecommuniceerd wordt naar alle inwoners van Beringen.
Dat één jaar na de invoering een evaluatie volgt, met rapportering aan de gemeenteraad.
Schepen van Mobiliteit Stijn Truyens (CD&V) gaf repliek: “Het voorstel heeft als doel het verbeteren van de duurzame mobiliteit. Het voorstel wil ervoor zorgen dat er meer gebruik gemaakt wordt van het openbaar vervoer om naar school en andere plaatsen te gaan.
Het mobiliteitsprobleem kadert in een integraal mobiliteitsdebat en mobiliteitsplan. Het verstrekken van een tussenkomst van de stad Beringen biedt geen garantie tot het oplossen van het probleem van mobiliteit. Momenteel is er geen zicht op het effect van een verhoging van de tussenkomst door de stad en bestaat er geen zekerheid over.
Eén maatregel nemen, zoals een tussenkomst bij een Buzzy Pazz zal slechts een minimale impact hebben op de mobiliteit en de problemen errond. Dit moet gekaderd worden in een groter geheel.
De kostprijs van een tussenkomst van de stad voor de producten van De Lijn is toch een aanzienlijk bedrag. Er bestaat geen zekerheid dat indien de tussenkomst wordt verhoogd, meer jongeren gebruik zullen maken van het openbaar vervoer”, aldus Truyens.
Het voorstel werd niet weerhouden .