Onafhankelijk raadslid Mike Corneillie stelde enkele vragen over de
aanleg van de fietssnelweg F75 na een gesprek met de Beringse
Fietsersbond. "Welke timing er voorzien is voor de
verbinding met Heusden-Zolder?
Welke timing is er voorzien voor de verbinding met Leopoldsburg?
In dezelfde lijn hebben wij het voorstel tot beslissing om de fietsbrug
aan Todi te verbinden met de Orgelwinningstraat aan de parking van de
terril. Dit zou het fietsverkeer afleiden van de straten langs de terril
door autovrij natuurgebied. Een soortgelijk project hebben ze in onze
buurgemeente Heusden-Zolder reeds verwezenlijkt met het Maalbeekpad in
de Mangelbeek vallei", stelt Mike nog.
Schepen van Verkeer Stijn Truyens (CD&V) gaaf antwoord: "Eerst en vooral betreuren wij de werkwijze van de fietsersbond. Ondanks eerdere afspraken wordt er voor vragen geen contact opgenomen met onze diensten, maar wel met een tussenpersoon, die dan de vraag alsnog aan ons moet stellen. Dat kan efficiënter, lijkt mij.
Inzake de fietssnelweg F75/F753 (Kolenspoor) kunnen wij meegeven dat de projectnota in dit dossier nog niet is afgerond. Dit heeft te maken met nog een aantal openstaande punten op het grondgebied van Heusden-Zolder die nog verder uitgeklaard moeten worden.
Net als stad Beringen is provincie Limburg momenteel ook bezig met de opmaak van de meerjarenplanning/budgetten. De timing van de aanleg van deze fietssnelweg zal hierin besproken worden. Men verwacht in december meer duidelijkheid over de timing van de aanleg van deze fietssnelweg.
We vinden het zeker een goed idee om een fietsverbinding aan te leggen doorheen een autovrij gebied, zodat de reeds autovrije fietsbrug over de spoorweg en de Steenstortstraat (in het verlengde van Todi) verbonden wordt met het fietspad dat vanaf de parking aan de Orgelwinningstraat richting Korspel loopt.
Maar als we verder kijken botsen we daar al snel op een aantal praktische moeilijkheden:
• Eigendomsstructuren: hoewel de zone de beleving biedt van een aaneengesloten natuurzone, kent dit qua eigendomsstructuren niet dezelfde overeenstemming.
• Het lijkt evident om het bestaande onverharde pad in een ander type verharding uit te voeren, maar er moet onderzocht worden of een fietspad hiervoor het nodige comfort kan bieden qua hellingsgraden. Ook de veiligheid is hierbij van groot belang.
• Doorheen het bos lopen bospaden, deze verharden lijkt niet haalbaar gezien de hoge graad van bebossing rondom en de vergunningen die dit met zich mee zou brengen. Ook stelt zich dan nog steeds de vraag naar reliëfoverbrugging.
• Daarnaast kan ook de ondergrond bepalend zijn in de werken die uitgevoerd kunnen worden.
De vergelijking met het Maalbeekpad qua autovrije route, is correct. Echter is het Maalbeekpad gebaseerd op Trage Wegen (met een specifiek juridisch statuut, wat niet van toepassing is aan de terril) en loopt deze doorheen een vallei (waarbij het reliëf een meer continu verloop kent)", weet schepen Stijn Truyers.