Tijdens de mondelinge vragenronde in de gemeenteraad van gisterenavond kwamen enkele opvallende thema’s aan bod die het dagelijks leven in Lommel raken. De verkeersknip in het Dorp wordt niet verlengd, de bouwkraan in de Kloosterstraat veroorzaakt meer onvrede dan verwacht, en de opmars van fatbikes leidt tot de roep om meer handhaving en duidelijke regels.
De tijdelijke
verkeersknip in het centrum van Lommel, die als proefopstelling werd ingericht, wordt
stopgezet. Raadslid Karel Wieërs (N-VA), die altijd al een koele minnaar was van 'De Knip' is hier bijzonder verheugd over en vroeg zich af wat het bestuur had overtuigd om die knip weg te doen.
Burgemeester Bob Nijs verduidelijkte nog even de oorspronkelijke visie: bestemmingsverkeer toelaten, maar doorgaand verkeer weren.
Uit verkeerstellingen bleek inderdaad dat de maatregel effectief was in het terugdringen van het doorgaand verkeer, en er kwamen meer fietsers en voetgangers. Maar het draagvlak bij bewoners en handelaars bleek te beperkt. “We willen blijven streven naar een verkeersluwer centrum, maar het is nu nog te vroeg. We moeten werken aan een breder draagvlak en ons nu eerst focussen op de heropleving van het centrum. Dit proefproject heeft een aantal dingen duidelijk gemaakt om in de toekomst de juiste beslissingen te nemen.”
De maatregel verdeelde de meningen. Sommige bewoners en handelaars pleitten voor behoud van de knip, maar anderen klaagden over verminderde bereikbaarheid. De stad benadrukt dat alternatieven onderzocht zullen worden, in overleg met alle betrokkenen.
Raadslid Jef Creemers (Samen Vooruit) stelde kritische vragen over de
bouwkraan in de Kloosterstraat, die sinds begin mei werd geplaatst. Volgens Creemers werden buurtbewoners en het nabijgelegen grootwarenhuis onvoldoende geïnformeerd, en zorgde de plaatsing voor grote hinder.
Burgemeester Nijs erkende dat de impact op het winkelbezoek onderschat werd: “De vergunning werd correct afgeleverd en er was communicatie, maar wellicht onvoldoende afgestemd op de gevoeligheid van de locatie. Daarvoor bied ik mijn excuses aan.”
Na intensief overleg tussen de stad, de aannemer en de eigenaar van het warenhuis, wordt de kraan binnenkort verplaatst. “We hebben gezocht naar een werkbare oplossing en die is er nu. Vanaf eind volgende week zou de doorgang hersteld moeten zijn,” aldus de burgemeester.
Raadslid Ronny Geysen (Samen Vooruit) riep op tot
strenger optreden tegen fatbikes, die volgens hem alsmaar vaker voor gevaarlijke situaties zorgen in het centrum, speeltuinen en parken. “Ze worden vaak opgevoerd, rijden veel te snel, en zorgen voor overlast en een gevoel van onveiligheid, vooral wanneer het over jongeren in groep gaat,” aldus Geysen.
Burgemeester Nijs gaf aan dat hij het probleem erkent, maar wees op de juridische beperkingen: “Een fatbike valt wettelijk onder de elektrische fiets. We kunnen die dus niet selectief verbieden zonder ook alle elektrische fietsen te bannen.”
Wel wil de stad onderzoeken of fietsen in bepaalde zones, zoals het Astridpark, expliciet verboden kan worden. Bovendien werd aan de politie gevraagd om meer te patrouilleren in het centrum. “We hebben al meer dan twintig fatbikes in beslag genomen. We blijven inzetten op handhaving, zeker met de zomer voor de deur,” klonk het.
Het bestuur van Lommel toont aan dat mobiliteit en veiligheid in de publieke ruimte hoog op de agenda staan. Of het nu gaat om ingrepen in het verkeer, hinder door bouwwerken of de opkomst van nieuwe vervoersmiddelen: het stadsbestuur zoekt naar een evenwicht tussen vooruitgang en leefbaarheid, met ruimte voor bijsturing waar nodig.