Tijdens de gemeenteraad van vanavond kwamen acht mondelinge vragen van de oppositie aan bod, waarbij uiteenlopende thema’s de revue passeerden, van ethische kwesties rond politietechnologie tot verkeersveiligheid en toerisme.
Israëlische politietechnologie: transparantie gevraagdRaadslid Katrien De Ruysscher (Samen Vooruit) vroeg opnieuw aandacht voor de inzet van technologie van Israëlische bedrijven in de politiezone Lommel. Ze wees op de nauwe banden van die bedrijven met het Israëlische leger en op het advies van het Internationaal Gerechtshof dat de Israëlische bezetting van Palestina als illegaal bestempelt en VN-lidstaten, waaronder België, oproept zulke samenwerkingen te vermijden. Ze wees erop dat er alternatieven bestaan die geen banden hebben met de Israëlische bezetting.
Burgemeester Bob Nijs erkende de gevoeligheid en beloofde dit thema mee te nemen in gesprekken met de korpschef en bij toekomstige aankopen. Tevens uitte hij zijn bewondering voor de niet aflatende inzet van Katrien De Ruysscher in haar strijd in verband met de genocide in Gaza.
Opvangcentrum ParelstrandRaadslid Karel Wieërs (N-VA) kwam opnieuw tussen over de situatie rond het opvangcentrum op het Parelstrand. Hij drong aan op strenger optreden tegen het opvangcentrum, dat zonder vergunning werkt en te veel bewoners huisvest. Hij vroeg om sneller en strenger te handhaven. “We zijn nu anderhalf jaar verder dan die ingebrekestelling, en er is nog altijd geen duidelijkheid,” stelde Wieërs. “Ik heb in maart, juni en juli dit jaar herhaaldelijk gevraagd naar de stand van zaken, maar telkens kreeg ik te horen dat er nog onderhandeld wordt. Intussen waren er incidenten op 6 en 14 juli, waardoor de bezorgdheid bij de Lommelse bevolking alleen maar is toegenomen. De capaciteit van 750 plaatsen is gewoon niet langer aanvaardbaar, er is geen draagvlak meer.”
De burgemeester benadrukte dat een juridisch traject loopt, met proces-verbaal en overleg met betrokken partijen. Hij verkiest bemiddeling boven een langdurige rechtszaak, maar sluit verdere handhaving niet uit. "Ondertussen proberen we er met alle betrokken diensten en vrijwilligers voor te zorgen dat de situatie op het terrein beheersbaar blijft," aldus de burgemeester, die bevestigde niet op te geven.
Voorlopig blijft de toekomst van het opvangcentrum dus onzeker. De onderhandelingen lopen nog, terwijl het handhavingstraject in werking is gezet.
Woonoppervlakte en beeldkwaliteitskaderKarel Wieërs vroeg ook verduidelijking over richtlijnen rond appartementengrootte en het beeldkwaliteitskader. Hij vroeg zich af of appartementen nu minimum 100 m² groot moeten zijn, en of de strenge richtlijnen uit het beeldkwaliteitskader de bouwkosten niet onnodig verhogen, wie erop toeziet dat dit kader wordt nageleefd en welke gevolgen een afwijking kan hebben voor de vergunningsprocedure.
Schepen Joris Mertens (CD&V) stelde dat er geen minimum van 100 m² geldt, enkel een mix van woningtypes waardoor de gemiddelde oppervlakte rond de 100 m² uitkomt. Het beeldkwaliteitskader is bovendien geen verplichting, maar een inspiratiedocument om kwaliteitsvol en duurzaam bouwen te stimuleren.
Beschikbaarheid KMO-zonesRaadslid Rina Alen (N-VA) kaartte aan dat ondernemers signaleren moeilijk aan ruimte komen om zich te vestigen. De KMO-zones zouden zo goed als volzet zijn en er zou zelfs een wachtlijst bestaan.
Volgens de burgemeester is er geen tekort: Lommel beschikt over bijna 1.500 hectare industriegrond, waarvan nog tientallen hectaren beschikbaar zijn. Wel wordt ingezet op duurzaam beheer, voldoende grote kavels en een correcte bestemming van de terreinen. Van een lange wachtlijst is volgens Nijs geen sprake. “Ondernemers die een vergunning krijgen, moeten binnen twee jaar starten met bouwen en binnen vijf jaar operationeel zijn. We volgen dat strikt op.”
Verkeersveiligheid Vreyshorring en BalendijkRina Alen kaartte ook de slechte staat van infrastructuur en het sluipverkeer - ook door zwaar verkeer - in de Vreyshorring aan. "Dagelijks passeren er meer dan 1.200 leerlingen van Provil en Wico, waardoor de verkeersveiligheid van cruciaal belang is." Ook kaartte ze de problematiek van het vrachtverkeer in de Balendijk aan. Ondanks het verbod rijden er nog altijd veel vrachtwagens richting industriepark.
Schepen Sofie Mertens en burgemeester Bob Nijs verwezen naar lopende en geplande projecten, zoals de heraanleg van kruispunten, verlaagde boordstenen, een knip voor zwaar verkeer op de Balendijk ter hoogte van de Kluterstraat en de activering van een ANPR-camera. Extra signalisatie en alternatieve ontsluitingen van het industrieterrein, bijvoorbeeld langs de Kardinaal Cardijnstraat, worden onderzocht om de druk op de Balendijk te verlichten.
Toeristische infrastructuurRaadslid Kris Verduyckt (Samen Vooruit) vroeg aandacht voor de verouderde toeristische infrastructuur in de bossen. Hij merkte deze zomer op dat de uitkijktoren, de voetgangersbrug en verschillende wandelpaden niet meer in de beste staat verkeren. “Lommel investeert in een nieuw toeristisch onthaalpunt, maar bezoekers komen niet voor het kantoor, ze komen voor wat er in de bossen te zien is,” aldus Verduyckt. Hij pleitte voor een grondige opknapbeurt.
Schepen Peter Vanderkrieken (CD&V) bevestigde dat er recent al verschillende inspanningen geleverd werden en dat er opvolging is, met herstellingen aan de uitkijktoren en voetgangersbrug, onderhoud van wandel- en fietsroutes en een structureel renovatiedossier voor de brug. Wel werd erkend dat de esthetische staat van de voetgangersbrug dringend verbetering vraagt. Hij riep op om bij schade of problemen altijd melding te doen en liefst foto's door te sturen, zodat de diensten snel kunnen ingrijpen.
Ondertunneling RinglaanTot slot uitten Kris Verduyckt en Stefanie Lieben (Samen Vooruit) hun bezorgdheid over het uitstel van de geplande ondertunneling aan de ringlaan. “Het is de drukste verkeersader van onze stad. Fietsers en voetgangers voelen zich er niet veilig bij het oversteken. We vragen een concrete timing voor de ondertunneling van het kruispunt en willen dat het intussen conflictvrij wordt gemaakt,” zei Lieben.
Ondanks vergunning en budget verhinderen beroepen van handelaars de start van de werken. "Dat is echt zuur, want dit kruispunt heeft al veel slachtoffers geëist,” aldus schepen Sofie Mertens. De Vlaamse overheid weigert intussen bijkomende investeringen in bijvoorbeeld een tijdelijke conflictvrije regeling. Het stadsbestuur vreest voor verdere vertraging, maar wil blijven inzetten op overleg en druk om het project te realiseren. Verduyckt wees er ook op dat het project zo snel mogelijk moet starten. “De middelen zijn nu voorzien, maar bij een nieuwe herziening van het GIP kunnen ze weer verdwijnen. We moeten dit dossier absoluut vooruit blijven trekken.”
Kortom: de gemeenteraad werd gekenmerkt door
kritische vragen over ethiek, vergunningen, woningbeleid, economie, verkeersveiligheid, toerisme en grote infrastructuurwerken. De oppositie drong aan op meer daadkracht en duidelijkheid, terwijl het stadsbestuur vooral benadrukte dat overleg en juridische trajecten tijd vergen, maar wel structureel worden opgevolgd.